Tiedote julkaisuvapaa 11.3.2021

Iisalmelainen UK-Muovi vauhdittaa alan vihreää käännettä: Tuo markkinoille entistä kestävämmin valmistetutmuovimateriaalit

Vähähiilinen Luonto-muovi ja täysin kierrätysmateriaaliin perustuva, edelleenkierrätettävä Kierto-muovi auttavat vähentämään fossiilisten raaka-aineiden käyttöä rakennus- japakkausmateriaaleissa sekä kuluttajatuotteissa.

– Muovi on maailman käytetyimpiä raaka-aineita. Siksi on tärkeää, että muoviteollisuudessalähdetään rohkeasti tuomaan markkinoille uusia, entistä kestävämmin valmistettuja materiaaleja jatuotteita, UK-Muovin toimitusjohtaja Matti Aronen sanoo.

UK-Muovin vähähiilinen Luonto-muovi ja täysin kierrätysmateriaaliin perustuva, edelleenkierrätettäväKierto-muovi auttavat vähentämään fossiilisten raaka-aineiden käyttöä niin rakennus- japakkausmateriaaleissa kuin kuluttajatuotteissa. Materiaali-innovaatiot on kehitetty Saksassa jaUK-Muovi tuo niistä tehdyt tuotteet markkinoille ensimmäisten joukossa koko maailmassa.Kunnianhimoisena tavoitteena on korvata perinteiset muovimateriaalit tulevaisuudessa vihreämmillävaihtoehdoilla.

– Ensimmäinen uusista materiaaleista valmistettu tuotteemme on 100-prosenttisestikierrätysmateriaalista valmistettu ja täysin kierrätettävä kalojen kylmäkuljetuslaatikko, kertooUK-Muovin tuotantojohtaja Minna Aronen.

Markkinoilla olevista kierrätysmuoveista Kierto-muovi eroaa kemiallisen kierrätysprosessinsa avulla.

– Tavanomaisissa kierrätysmuoveissa muovi rouhitaan uudeksi raaka-aineeksi, jolloin menetetäänosa sen ominaisuuksista. Tyypillisesti kierrätysmateriaalista voidaan valmistaa vain alempia jaheikompia muovilaatuja. Kierto-muovin kemiallisen innovaation ansiosta tätä ongelmaa ei enää ole.

Myöhemmin keväällä markkinoille tulevat myös vähähiiliset Luonto-muovista valmistetutrakennuseristeet. Eristeissä käytetään bioraaka-aineeseen perustuvaa Luonto-muovimateriaalia,jonka hiilijalanjälki on jopa 85% pienempi kuin perinteisten materiaalien.

– Rakennusteollisuudessa mietitään kuumeisesti kestävämpiä ja ympäristövaikutuksiltaanmahdollisimman vähäisiä ratkaisuja. Uuden sukupolven rakennuseristeet tarjoavat tähänominaisuuksiltaan perinteisiä tuotteita vastaavan ja taloudellisesti järkevän vaihtoehdon,toimitusjohtaja Matti Aronen sanoo.

Lue lisää aiheesta osoitteessa muutos.ukmuovi.fi

Lataa tiedote pdf-muodossa tästä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

INFO

Kierto-muovi on kemialliseen kierrätysteknologiaan perustuva muoviraaka-aine, josta valmistetuillatuotteilla on takanaan jo aiempi elämä muovituotteina. Käytön jälkeen tuotteet voidaan kierrättää yhäuudelleen.

Luonto-muovi on vähähiilinen bioraaka-ainepohjainen muovilaatu, jonka valmistuksessa osa fossiilisestaraaka-aineesta korvataan biopohjaisella materiaalilla. Luonto-muovimateriaalin hiilijalanjälki on jopa 85%tavanomaisia materiaaleja pienempi, vaikka ominaisuudet ovat yhtenevät.